1. Home
  2. Docs
  3. FINIDRAK 4/2024
  4. Z drukarni
  5. Możemy mieć dobre wyniki lub wymówki, ale nigdy jedno i drugie

Możemy mieć dobre wyniki lub wymówki, ale nigdy jedno i drugie

Tekst: Jaroslav Drahoš | Foto: Lukáš Duspiva

Mamy koniec 2024 roku, a Święta Bożego Narodzenia są tuż za rogiem. Muszę powiedzieć, że w tym roku znów była „jazda bez trzymanki”. Świętowaliśmy wspaniałe 30 lat naszej firmy poligraficznej. Był to również rok pełen wielkich wyzwań.

Musieliśmy pokonać różne przeszkody: zwiększone koszty, jakość, wymagania klientów, nowe przepisy UE i wreszcie powodzie.

Konieczne było również znalezienie rozwiązania, aby poradzić sobie z ogromnym wzrostem kosztów. Sam wzrost cen energii w porównaniu z poprzednim okresem kosztował nas ponad 20 milionów koron. W sumie wzrost kosztów w porównaniu do 2023 r. wyniósł ponad 37 milionów koron. Wzrost kosztów był poza naszą kontrolą i wynikał z błędnej polityki UE oraz niezdolności państwa czeskiego do zapewnienia konkurencyjnych warunków dla krajowych przedsiębiorstw. Co gorsza, jesienią nadeszła powódź, która po raz pierwszy w historii na taką skalę od czasu założenia drukarni Prochaska w 1888 r. zalała parter budynku.

Wspólnie udało nam się jednak przez to przebrnąć. Pokonaliśmy wszystkie przeszkody, czy to naturalne, czy inne, stworzone przez UE lub nasz rząd. Doceniam fakt, że tym razem udało nam się zjednoczyć i działać razem jako zespół. Wielkie podziękowania dla wszystkich Finidraków!

Koniec roku 2024 zbliża się wielkimi krokami i dlatego musimy patrzeć w przyszłość.

Naiwnością byłoby sądzić, że następny okres będzie dla nas spokojniejszy lub łatwiejszy. Albo, że ktoś nam pomoże lub nawet nas wesprze. Wręcz przeciwnie, coraz więcej bezsensownych środków UE jest na nas rzucanych. Ciągle podnoszone są kolejne koszty, których nie jesteśmy w stanie kontrolować. Środowisko, w którym prowadzimy działalność, staje się coraz bardziej skomplikowane. Dlatego w żadnym wypadku nie możemy stać w miejscu.

Wręcz przeciwnie, podobnie jak w poprzednim roku, musimy podjąć wiele konkretnych działań, które pozwolą nam odnieść sukces w tym okresie.


Na czym chcemy się skupić w przyszłym roku i jak powinien wyglądać stan idealny?


Obszary, które uważam za kluczowe dla nas w 2025 r. to:

„              zarządzanie ludźmi

„              planowanie

„              motywacja

„              komunikacja

„              atmosfera w firmie

 

Zarządzanie ludźmi

Lider wie i potrafi. Lider pomaga, rozwiązuje i dąży do wyeliminowania problemów. Lider ma zaufanie zespołu i naturalny autorytet. Jest wymagający, ale sprawiedliwy. Lider doprowadza sprawy do końca.

Cel: kompetentny menedżer, który kontroluje podlegający sobie proces

 

Planowanie

Optymalizacja planów dla każdego stanowiska. Planowanie zdolności produkcyjnych na kluczowych operacjach. Lepsza komunikacja między działami sprzedaży, zakupów, planowania i produkcji. Przygotowanie do płynnego uruchomienia i przeprowadzenia całego sezonu przedświątecznego 2025.

Cel: wydajna produkcja pod kontrolą

Motywacja

Zmiana motywacji w celu skupienia się na jakości, doskonaleniu procesów i odpowiedzialności. Odpowiedzialność za jakość produktu, maszynę, zgodność z przepisami i porządek w miejscu pracy.

Cel: udział w ulepszeniach, oszczędnościach i lepszych wynikach

 

Komunikacja

Skuteczna komunikacja w miejscu pracy, która tworzy pozytywne środowisko. Dwukierunkowa komunikacja, która pozwala nam identyfikować i rozwiązywać nurtujące nas problemy. Komunikacja z wystarczającą ilością jasnych informacji na temat bieżącej sytuacji w miejscu pracy i realizowanych projektów. Komunikacja z możliwością komentowania bieżących kwestii.

Cel: skuteczna komunikacja dwukierunkowa

 

Atmosfera w firmie

Nie tylko znamy nasze wartości firmowe, ale także żyjemy nimi i aktywnie je promujemy w naszej codziennej praktyce. Panuje między nami współpraca i wzajemny szacunek, zarówno w zespole, jak i między poszczególnymi osobami. Pomagamy sobie nawzajem i zawsze szukamy najlepszych rozwiązań problemów. Potrafimy i nie boimy się rozmawiać na niewygodne tematy. Mamy odwagę podejmować niepopularne decyzje, które przynoszą korzyści zespołowi lub poszczególnym osobom.

Cel: zaufanie i otwartość w firmie

 

Oczywiście będziemy mieć również wymierne cele na 2025 r., jasno określone obszary, w których musimy i chcemy się poprawić i nad którymi będziemy ciężko pracować. Chcę, abyśmy wspólnie poszukali naszych słabych stron, otwarcie o nich rozmawiali i znaleźli miejsce na poprawę.

Jestem jednak przekonany, że jeśli znacząco poprawimy te kluczowe obszary wymienione powyżej, sprawy potoczą się znacznie lepiej i szybciej. Jednocześnie poszczególne kroki, nad którymi będziemy wspólnie pracować, będą miały większy sens.

 

Z niecierpliwością czekam na dalszą współpracę i wierzę, że będziemy nadal dobrze prosperować w nadchodzącym okresie i wspólnie sobie poradzimy.

Z głębi serca życzę wam i waszym bliskim dużo szczęścia, zdrowia i pomyślności w czasie Świąt Bożego Narodzenia oraz wszystkiego najlepszego w Nowym Roku.