Tekst: Michal Broda
Po 2022 roku, kiedy prawie wszystko poszło dobrze samo, należy zdjąć kapelusz i podziękować wszystkim pracownikom naszej drukarni, którzy aktywnie i odpowiedzialnie przyczynili się do wyniku 2023 roku – bezpośrednio lub we współpracy.
W całym roku po 2022 r. planowaliśmy utrzymać sprzedaż na poziomie powyżej 1,5 mld CZK. Był to ambitny cel, biorąc pod uwagę spowolnienie na rynku, które zaczęło być widoczne w ostatnim kwartale 2022 r., a także ze względu na spadek cen papieru.
Ponadto rynek powrócił do klasycznego przebiegu sezonu introligatorskiego, więc pierwsza połowa roku była ponownie niższa pod względem sprzedaży niż druga połowa 2023 r. (w przeciwieństwie do 2022 r., kiedy byliśmy pełni już od stycznia). Ogólnie rzecz biorąc, pod względem sprzedaży byliśmy o 8,3% za naszym najlepszym rokiem w historii w 2022 r., mimo że liczba zrealizowanych zamówień była tylko o 4,4% niższa, a drugi rok z rzędu przekroczyliśmy 30 milionów tytułów. Nawet na podstawie tych danych widać ogólny spadek na rynku, przy skromniejszym spadku liczby wyprodukowanych jednostek, różnica w sprzedaży jest bardziej wyraźna, jak widać w poniższej tabeli.
Wraz z początkiem 2024 roku i przy obecnych prognozach, pierwszy kwartał wygląda nieco lepiej pod względem sprzedaży niż 2023 rok. Wierzymy, że ten trend będzie kontynuowany przez cały rok, kiedy nasza drukarnia obchodzi
30-lecie i że ten sezon będzie również udany dla FINIDRu. Jeszcze raz dziękuję wszystkim i życzę powodzenia w pracy i poza nią.